بیماری سینوزیت

سینوس‌ها حفره‌هایی هستند که توسط یک مجرای کوچک به بینی راه دارند. هوایی  که هر رو تنفس می‌کنیم، ابتدا توسط بینی قبل از این که وارد این حفره ها شوند، تصفیه، گرم و مرطوب می‌شود. هنگامی که مخاط بینی احتقان پیدا می‌کند مجرای سینوسها ممکن است در اثر تورم بسته شود در نتیجه هوا دیگر نمیتواند وارد سینوس‌ها شود و آن‌ها محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها و عفونت‌های گوناگون می‌شوند. برخی از عوامل نیز بروز این حالت را تسهیل می‌کنند.

دکتر فاطمه مختاری فر  جراح و متخصص گوش و حلق و بینی است .  شما عزیزان می توانید جهت برقراری تماس با شماره های زیر  تماس حاصل فرمایید.

علائم بیمای سینوزیت

از علائم بارز سینوزیت، عطسه، خارش چشم و اشک ریزش، آب‌ریزش بینی و یا گرفتگی بینی،خلط پشت حلق،کاهش یا از بین رفتن حس بویایی،احساس فشار ،پری و درد در صورت می باشند.

بیماری سینوزیت

عوامل خطر ابتلا به بیماری سینوزیت

یکی از عواملی که موجب بروز سینوزیت می‌شود، سرماخوردگی است که خوب مداوا نشده است. پنج تا ده درصد از این موارد که در درمان آن‌ها بی‌توجهی شده، به سمت بروز سینوزیت پیشرفت می کنند. اگر شما مستعد ابتلا به این نوع عفونت هستید،  سرماخوردگی را قبل از این که سینوس‌هایتان درگیر شوند، درمان کنید.

یکی دیگر از عوامل ابتلا به سینوزیت، عامل محیطی است. سرما، هوای مرطوب یا خیلی خشک ( فضای بسیار گرم، هوای راکد اتاق و … ) تغییرات اقلیمی شدید، آلودگی هوا و … عواملی هستند که اهمیت‌شان با توجه به حساسیت هر شخص متغیر است.

آلرژی به تمام مواد حساسیت‌زا مانند موی گربه، حشرات و …  نیز می‌تواند در بروز سینوزیت مؤثر باشد، عفونت دندان نیز از عواملی است که در بروز سینوزیت تاثیرگذار است.در این زمینه دو حالت وجود دارد، یا دندان عفونت دارد یا قسمتی از پر کردگی دندان وارد   سینوس فکی شده است. در صورت احتمال چنین پیشامدی لازم است حتما با دندانپزشک مشورت شود . با این حال حتی با مداخله دکتر ممکن است سینوزیتی که منشا آن عفونت دندانی است، باز هم تداوم پیدا کند. همچنین بروز سینوزیت می‌تواند ناشی از انحراف تیغه بینی، مجراهای سینوسی بسیار تنگ و پولیپ بینی باشد.

تشخیص بیماری سینوزیت

مهم‌ترین فاکتور برای تشخیص سینوزیت معاینه و شرح حال بیمار است، اما برای تشخیص نوع سینوزیت و قطعیت آن از روش‌های تشخیصی مانند سی تی اسکن استفاده می‌شود. روش آندوسکوپی تشخیصی نیز زمانی انجام می‌شود که سینوزیت  فرد درمان نشود و فرد کاندیدای جراحی باشد.

درمان سینوزیت

برای درمان و مداوای سینوزیت شدید باید در ابتدا علت بروز سینوزیت مشخص شود و زمانی که علت مشخص شد، راه درمانی برای بیمار تجویز شود. برای مثال زمانی‌ که علت سینوزیت، آلرژی باشد، باید از آنتی‌هیستامین، بخور و سرم شستشو استفاده کرده و عوامل آلرژی‌زا را حذف کنیم.

بهترین روش درمان سینوزیت، درمان طبی است. درمان طبی نیز به نوع سینوزیت و حاد یا مزمن بودن آن بستگی دارد.اگر سینوزیت حاد باشد برای درمان، آنتی بیوتیک، داروهای ضداحتقان و مصرف زیاد مایعات تجویز می‌شود. در درمان سینوزیت نکته مهم این است که مصرف دارو در طول دوره درمان مهم است و باید دو تا سه هفته مصرف داروها ادامه یابد.

در مواردی که سینوزیت با روش طبی و دارویی درمان نمی‌شود، از روش جراحی استفاده می‌شود، البته بعد از درمان جراحی نیز درمان دارویی برای فرد تجویز می‌شود. مناسب‌ترین روش جراحی در حال حاضر روش آندوسکوپیک است. در این روش به طور دقیق سینوس‌ها جراحی و درمان می‌شوند. بیمارانی که کاندیدای جراحی هستند، ابتدا با روش آندوسکوپی تشخیصی، معاینه می‌شوند. بعد از اینکه روش جراحی برای درمان سینوزیت آنها در نظر گرفته شد، از روش آندوسکوپیک جراحی برای درمان آن‌ها استفاده می‌شود. آندوسکوپی تشخیصی بدون درد و بی‌هوشی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود؛ ولی جراحی آندوسکوپیک با بی‌هوشی و در اتاق عمل انجام می‌شود.

افرادی که سینوزیت دارند نباید در معرض تغییرات آب‌وهوایی باشند. همچنین در معرض باد مستقیم قرار نگیرند. توصیه دیگر ما این است که مایعات بیشتر مصرف کنند.

دیگر خدمات دکتر فاطمه مختاری فر متخصص گوش و حلق و بینی عبارتند از :

جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی استخوانی

جراحی ترمیمی بینی

منتظر انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم .