جراحی آندوسکوپیک سینوس

در جراحی آندوسکوپیک سینوس به كمك آندوسكوپ فقط نواحی از بینی و سینوس كه دچار عارضه است تحت جراحی قرار گرفته و تنها دهانه سینوس گشادتر می شود ، بدین ترتیب از صدمه به نسج سالم بینی كه موجب اختلال در حركت مخاط می گردد، جلوگیری می شود .

عفونت سینوسها یا سینوزیت در واقع یک التهاب سینوسی با علت عفونی می باشد که خود را با سر درد ، فشار بر روی چشمها ، بینی ، ناحیه گونه یا در هر یک از طرف های سر  نشان می دهد .

بیمار دارای عفونت سینوس ممکن است با سرفه ، تب و بوی بد دهان و گرفتگی بینی و ترشح پشت حلقی مراجعه کند.

عفونت سینوس به دو دسته بزرگ حاد و مزمن طبقه بندی می شود .

جراحی آندوسکوپیک سینوس

آناتومی سینوسها :

بدن انسان دارای ۴ جفت سینوس تنفسی است که دارای نقش گرم و مرطوب کردن هوای تنفسی به همراه سبک کردن وزن جمجمه می باشند . علاوه بر آن به عنوان ضربه گیر در مقابل ضربات نیز عمل می کنند. از دیگر وظایف سینوسها تاثیر در ایجاد کیفیت صدا می باشد.

سینوسها بطور عادی در مقابل عفونتها دفاع طبيعی دارند اما هر اتفاقی که در دفاع سلولی رخ دهد باعث مستعد شدن به عفونت می گردد.

زمانی بيماران بايد به پزشك مراجعه كنند كه دچار سر درد در قسمت فوقانی  صورت می شوند كه با گرفتگی بينی ، خلط  ته حلق و بوی بد دهان همراه است .

اگر در بيمار مبتلا به  سرما خوردگی در انتهای دوره بهبودی به طور ناگهانی علامت تب و سر درد اضافه شود بررسی سينوزيت ضروری است .

تورم در ناحيه پيشانی، درد شديد و قرمزی چشم و يا تورم چشم از علائم ديگری است كه ممكن است نشانگر عوارض سينوزيت باشد

عملکرد جراحی آندوسکوپیک سینوس :

بسیاری از بیماریهای بینی بویژه بیماریهای مخاطی كه ممكن است در سی تی اسكن  و یا ام آر آی بخوبی مشهود نباشند ، براحتی با آندوسكوپ قابل تشخیص است .

یكی از ویژگی های عمل آندوسكوپیک در مقایسه با روشهای تصویر برداری رادیولوژیک ، عدم نیاز به پرتوهای مضر است .

آندوسكوپی بینی در تشخیص سینوزیت ، تورم مخاط و حساسیت ، تومورهای بینی ، جسم خارجی ، علل خونریزی بینی ، وجود پولیپ، بزرگی آدنوئید یا لوزه سوم ، نشت مایع مغزی-نخاعی ، بررسی اختلال بویایی ، بررسی علل گرفتگی گوش ، بررسی علل سردرد ، بررسی علل بوی بددهان كاربرد دارد .

جراحی آندوسکوپیک سینوس نقش مهمی در بررسی پاسخ بیماران به درمان دارویی یا جراحی داشته و بعد از پایان دوره درمان می توان آن را برای بیمار تكرار كرد .

آندوسكوپی تشخیصی تحت بی حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی و بصورت سرپایی در مطب یا درمانگاه قابل انجام است .

دکتر فاطمه مختاری فر

جراح و متخصص سر و گردن ، گوش و حلق و بینی