جراحی بینی بسته

اغلب در مورد انواع مختلف جراحی بینی و مزایا و معایب آن ها سؤال می شود. جراحی بینی بسته که به آن رینوپلاستی داخل بینی نیز گفته می شود، شامل ایجاد تمام برش ها در سوراخ های بینی است. سپس غضروف و استخوان با جراحی بازسازی یا برداشته می شوند. رینوپلاستی بسته می تواند قوز پشتی را کاهش دهد، نوک بینی را اصلاح کند یا طول بینی را کوتاه کند. اگر بینی کوچک با حداقل عدم تقارن دارید، جراح شما ممکن است جراحی بینی بسته را توصیه کند. در روش بسته، دوره نقاهت بسیار سریع تر از جراحی بینی باز است، زیرا تمام برش ها در داخل بینی ایجاد می شوند.

جراحی بینی بسته چیست؟

جراحی بینی بسته و کاربرد آن چیست؟

جراحی بینی بسته نیز تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، اما با تمام برش هایی که در سوراخ های بینی روی مخاط ایجاد می شود. جراح معمولاً برش های جراحی جداگانه ای در سوراخ های چپ و راست بینی ایجاد می کند. کمتر تهاجمی است و در مقایسه با جراحی بینی باز باعث تورم کمتری می شود. این روش برای جراحی بینی اولیه (یعنی بیمارانی که جراحی بینی روی بینی خود انجام نداده اند) توصیه می شود.

مزیت اصلی رینوپلاستی بسته یا جراحی بینی بدون اسکار این است که ویژگی های طبیعی بینی را تغییر نمی دهد و به سادگی آناتومی بینی موجود بیماران را اصلاح و بهبود می بخشد. این روش باعث می شود که بینی بدون تغییرات شدید یا بیش از حد اصلاح شود.

چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی بینی بسته هستند؟

اگر از ظاهر بینی خود ناراضی هستید، ممکن است برای این جراحی مناسب باشید، اگرچه باید توجه داشته باشید که این روش برای کسانی که ناهنجاری های خفیف بینی دارند مناسب تر می باشد. اگر آسیب تروماتیک به بینی را تجربه کرده اید یا عدم تقارن بینی قابل توجهی دارید، ممکن است برای جراحی بینی بسته مناسب نباشید. همه بیماران باید از سلامت جسمی و روانی خوبی برخوردار باشند و حداقل چهار هفته قبل و بعد از عمل از استعمال دخانیات یا نوشیدن الکل خودداری کنند تا اطمینان حاصل شود که بهبودی انجام می شود.

نوع روش جراحی توصیه شده توسط عوامل متعددی تعیین می شود که در مشاوره حضوری شما مشخص خواهد شد. نیازها و خواسته های شما و همچنین میزان اصلاح جراحی مورد نیاز، به جراح بینی شما کمک می کند تا درمان را برنامه ریزی کند و مناسب ترین روش را توصیه کند. رینوپلاستی بسته بسیار تخصصی است، زیرا جراح باید در فضاهای کوچک و با دید محدود عمل کند. جراح پس از ارزیابی بالینی کامل در جلسه مشاوره شما، روش مناسب را توصیه می کند.

اقدامات قبل از جراحی بینی بسته چیست؟

برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن روش، بیماران باید این اقدامات را قبل از جراحی انجام دهند:

  • از مصرف داروهای بدون نسخه اجتناب کنید. همچنین دو هفته قبل از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون و حتی مکمل های دارویی و گیاهی خودداری کنید.
  • پرهیز از سیگار کشیدن ،هنگام بررسی جراحی بینی، بیماران باید از سلامت کلی خوبی برخوردار باشند و چهار هفته قبل و بعد از جراحی از سیگار کشیدن خودداری کنند، زیرا سیگار کشیدن می تواند به طور بالقوه با انقباض عروق خونی، بهبودی را به تاخیر بیندازد.
  • از مصرف غذا یا مایعات خودداری کنید، بیماران باید ساعاتی قبل از جراحی یا طبق نظر جراح از خوردن یا آشامیدن خودداری کنند.

جراحی بینی بسته چگونه انجام می شود؟

جراح با ایجاد برش های کوچک در داخل سوراخ های بینی و از طریق مخاط به جای قسمت خارجی بینی که پوشیده از پوست است شروع می کند تا جای زخم قابل مشاهده نباشد. از طریق این برش های کوچک و استراتژیک، یک جراح بینی بسته بسیار ماهر قادر است ساختارهای بینی را تجسم کرده و آن ها را به نتیجه زیبایی شناختی مطلوب شکل دهد. هنگامی که جراحی بینی کامل شد، جراح برش ها را بخیه قابل جذب می بندد. سپس یک گچ یا آتل کوچک روی بینی قرار می گیرد تا به بهبودی کمک کند.

چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی بینی بسته هستند؟

اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی بینی بسته چیست؟

پس از اتمام جراحی بینی بدون اسکار، بیمار باید اقداماتی را برای اطمینان از بهبودی مناسب انجام دهد:

  • پس از جراحی رانندگی نکنید، برای ایمنی فوری خود، در زمانی که منتظر هستید تا بیهوشی از بین برود، ترتیبی دهید که شخصی شما را پس از عمل به خانه ببرد.
  • تا چندهفته بعد از عمل، فین نکنید. اگر باید عطسه کنید، سعی کنید با دهان باز عطسه کنید تا در حین بهبودی، هر گونه اختلال در بینی به حداقل برسد.
  • به یک رژیم غذایی نرم پایبند باشید، معمولاً به بیماران توصیه می شود در 24 ساعت اول پس از جراحی بینی بسته از غذاهای ولرم و ملایم مانند سوپ استفاده کنند. همچنین به آن ها توصیه می شود در چند روز اول جراحی از غذاهای نرم مانند سوپ، بلغور جو دوسر، پوره سیب زمینی استفاده کنند و در این مدت از خوردن غذاها و نوشیدنی های داغ یا تند خودداری کنند.
  • از فعالیت‌های سنگین یا شدید اجتناب کنید، در دوران نقاهت پس از جراحی، از انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های شدید یا ورزش‌های تماسی به مدت حداقل شش هفته برای محافظت از محل جراحی و اطمینان از بهبودی مناسب خودداری کنید.
  • هر گونه داروی تجویزی برای کمک به بهبودی و مدیریت درد توصیه می شود. نسخه های خود را طبق دستور مصرف کنید.
  • آتل خود را در طول بهبودی تمیز و خشک نگه دارید.
  • به پشت بخوابید، جراحان معمولاً به بیماران توصیه می کنند که حداقل یک تا شش هفته به پشت بخوابند در حالی که پس از جراحی بینی بسته بهبود می یابند. این امر به کنترل بیشتر تورم کمک می کند و از هرگونه فشار به بینی جلوگیری می کند.
  • سر خود را بالا نگه دارید، سر خود را روی دو بالش قرار دهید،برای کمک به تورم و آسیب به بینی.

مزایا و معایب جراحی بینی بسته چیست؟

  • حداقل تورم در مقایسه با روش باز
  • زمان بهبودی سریع تر
  • جای زخم نامرئی زیرا تمام برش ها در سوراخ های بینی ایجاد می شوند.
  • بیماران می توانند خیلی زودتر به فعالیت های عادی خود بازگردند.

معایب جراحی بینی بسته

  • این روش برای بینی های بزرگتر مناسب نیست.
  • روش جراحی بسته نمی تواند به مسائل ناهنجاری های ساختاری عمده ای مانند عدم تقارن قابل توجه بپردازد.
  • نتایج جراحی بینی در مقایسه با روش باز چشمگیر نیست.
دکتر فاطمه مختاری فر

دکتر فاطمه مختاری فر

جراح و متخصص سر و گردن، گوش و حلق و بینی هستند. از جمله کارهای زيبايی سر و گردن شامل رینوپلاستیاتوپلاستيبلفاروپلاستی پروتز چانهلیفت صورت و گردنتزريق ژل و بوتاکسجراحی اندوسکوپیک سینوس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *